Persondatapolitik

Velkommen som kunde i Copenhagen Care Center.

I forbindelse med dine behandlinger her på klinikken er det nødvendigt, at vi noterer og behandler oplysninger om dig. Nogle behandlinger (f.eks. fysioterapi) er underlagt sundhedsstyrelsen regler om journalføring mens andre primært relaterer sig til afregning, kundekontakt og booking.
Når du opretter dig som kunde  beder vi dig endvidere tage stilling til om dine data må anvendes til udsendelse af nyhedsbreve.

Velkommen som kunde i Copenhagen Care Center.

Databeskyttelses-forordningen (GDPR) trådte i kraft den 25. maj 2018, og formålet er at:

  • beskytte EU-borgernes personlige oplysninger
  • sikre EU-borgerne bestemte rettigheder
  • skabe gennemsigtighed om, hvilke personoplysninger der lagres.
Hvilke oplysninger behandler vi?

Vi registrerer  oplysninger om dig til brug for afregningsformål. Disse oplysninger noteres med hjemmel i databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra b og f [indtil 25. maj 2018: persondatalovens § 6, stk. 1, nr. 2 og nr. 7].

Vi kan også anvende dine kontaktoplysninger til brug for udsendelse af nyhedsbreve eller andre markedsføringsmæssige tiltag. I så fald indhenter vi først dit samtykke. Denne anvendelse sker med hjemmel i databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra a [indtil 25. maj 2018: persondatalovens § 6, stk. 1, nr. 1].

I forbindelse med fysioterapeutisk behandling på klinikken noterer vi oplysninger om dine helbredsmæssige forhold til brug for den journalførelse, som vi efter sundhedslovgivningen har pligt til at foretage. De nærmere regler findes i autorisationslovens kapitel 6 og journalbekendtgørelsen (bkg. nr. 1090 af 28. juli 2016 om 1090 om autoriserede sundhedspersoners patientjournaler).

Udover de helbredsoplysninger vi selv noterer om dig, kan vi modtage helbredsoplysninger om dig fra andre sundhedspersoner, f.eks. din læge, efter reglerne i sundhedslovens kapitel 9.

Oplysningerne anvendes til brug for en god og sikker behandling af dig og de administrative funktioner, der er forbundet hermed.

Vi har pligt til at opbevare dine oplysninger sikkert og fortroligt.

Videregivelse af oplysninger

Efter sundhedsloven har vi tavshedspligt om dine helbredsmæssige og andre følsomme forhold, hvis det er nødvendigt, kan vi udveksle dine helbredsoplysninger internt blandt vort personale.

Videregivelse af helbredsoplysninger uden for klinikken må som udgangspunkt kun ske med dit samtykke. I særlige tilfælde kan der efter reglerne i sundhedsloven ske videregivelse uden samtykke. Det vil typisk være til andre sundhedspersoner, f.eks. din egen læge. De nærmere regler herom findes i sundhedslovens kapitel 9.

De oplysninger vi har registreret til brug for afregningsformål, udveksles med betalingsformidlere i det omfang, det er nødvendigt for at gennemføre betalingerne. Hvis din behandling helt eller delvist betales af andre end dig selv, f.eks. af din region eller af et forsikringsselskab, vil vi også videregive oplysninger om behandlingen til den, der skal betale.

Hvor længe opbevares oplysningerne?

Din journal opbevares i det tidsrum, der er fastlagt af Styrelsen for Patientsikkerhed. Det gældende tidsrum er 5 år fra det seneste notat i journalen, jf. journalbekendtgørelsens § 15, stk. 2. I særlige tilfælde kan journalen opbevares længere.

Oplysninger til brug for afregningsformål opbevares så længe, det er nødvendigt af hensyn til afregning og bogføring.

Dine rettigheder vedrørende oplysningerne

Du kan få indsigt i hvilke oplysninger, vi har registeret om dig, ved at kontakte os. Efter autorisationslovens § 24 må vi ikke slette oplysninger i din journal, men hvis du mener, at der er fejl i journalen, kan du bede om, at der laves en tilføjelse.

For oplysninger, der ikke er omfattet af patientjournalen, har du har ret til at få rettet eller slettet ukorrekte oplysninger. Du har også ret til at bede os om at ophøre med at behandle sådanne oplysninger om dig.

Klage

Klager over vores behandling af dine personoplysninger kan indgives til Datatilsynet, Borgergade 28, 5. sal, 1300 København K. Du kan finde nærmere oplysninger om Datatilsynet på www.datatilsynet.dk

Tilsyn med reglerne i sundhedslovgivningen føres af Styrelsen for Patientsikkerhed. Du kan findes styrelsens kontaktoplysninger på www.stps.dk.

Nyhedsbreve

Når du modtager nyhedsbreve fra Copenhagen Care Center kan du være sikker på, at vi behandler dine oplysninger efter de nye bestemmelser. Vi har desuden indgået en databehandler-aftale med Gecko Booking, som er det system, vi benytter til udsendelse af nyhedsbrevene. Du kan til enhver tid afmelde nyhedsbrevet via afmeld-linket nederst i nyhedsbrevene eller ved at kontakte os på info@cph-carecenter.dk.
Du kan også altid henvende dig til os og få at vide, hvilke oplysninger vi har om dig, eller hvis du ønsker at få slettet udvalgte eller alle oplysninger, du har givet os. Vi indhenter kun oplysninger, som er relevante ift. at sende så relevante nyhedsbreve som muligt.
Vi benytter GeckoBooking (databehandler) til udsendelse af nyhedsbreve, og Copenhagen Care Center har indgået en databehandler-aftale med GeckoBooking. Ud over de ovennævnte oplysninger, opsamler vi tidspunkt for, hvornår du har afgivet samtykke og bekræftet din tilmelding, så vi kan dokumentere samtykket.
Dine oplysninger vedr. nyhedsbreve kan læses og opdateres når du logger på bookingsiden.